Sunday, May 16, 2010

Mulut kohong

Tak ke ilmu yang kita ada mesti kita sebar kan?Gua tak nak suatu hari ada orang lain menganggap kwn gua ni jahil(bermaksud tidak tahu, bukan bodoh).Bak kata pepatah lah cubit peha kiri,peha kanan terasa.Sekarang jadi macam salah semua tu.


kenapa boleh jadi macam tu sekali??

tiap kali ada yang bercerita hikayat diri sendiri yang 'hebat-hebat' gua selalu pilih untuk mendiam kan diri..gua berpegang pada prinsip original identity sebenarnya.Dalam banyak hal gua buat ikut kepala sendiri,yang mana gua rasa gua tak nak buat,gua tak buat.yang tak boleh buat pun gua takkan buat, bimbang nanti memakan diri.Baik dalam segi berpakaian sekali pun,gua tak pernah nak follow orang mahupun trend terkini.Lagipun gua buat sekadar ikut kemampuan gua.Macam bercerita tentang hikayat 'hebat-hebat' lah,buat apa bila ada seseorang yang bercerita tentang sesuatu perkara yang mana orang akan tengok
lu lah hebat,lu lah ganas.kepala hanjing lu!
gua pun nak follow?gua pun ada cara gua sendiri..
bagi gua tu lah yang mana perbuatan bodoh bila berbangga dengan diri sendiri..tak gitu?

Ye,sangat bodoh bila ada perkara yang remeh nak di bangga kan sesama sendiri.

Bagi gua pun tu semua tak penting langsung setakat dengan saing-saing.
seorang saing yang dah terang lagi bercahaya keluar tiap-tiap hari ni..tak payah nak bercerita tak pe, klu dah namanya kawan.
setiap gerak geri kawan dah boleh baca n nilai sendiri coz saing lah yang sepatut nya lebih memahami kawan.
saing pun bukan untuk bersaing
nak buat apa kita bersifat ayam, telur sebiji riuh sekampung,
ingin meraih sanjungan dri saing coz cerita hikayat 'hebat-hebat' lu ke?
ingin meraih simpati kawan ke untuk turut bercerita?
ingin memaksa saing bercerita jugak ke cm lu? betul tak?


Ye,saing bukan untuk bersaing!!..tapi dalam sesetengah hal seperti bersaing dlm benda yang berfaedah itu tidak salah contahnya bersaing dlm belajar sesuatu perkara n yang sewaktu dengan nya.Tetapi klu sekadar nak bersaing untuk menonjol kan diri di kalangan saing itu adalah perkara yang bodoh sebenar nya.Dan jangan lah kita saing dengan secara membabi tuli ataupun ingin bersaing sesama sendiri.Cuba perhati,menilai dan memahami kawan kita pasti kita akan lebih kenal dengan kawan kita.Percayalah,kawan!!Lepas tu jgnlah buat andaian sendiri ada yang kata kita ni baik n mybe sampai ke beriman, tak pun sampai ke jahat macam setan..walhal siapa yang salah dalam hal macam ni,salah kawan kita ke?or salah diri kita sendiri coz tak cuba buka kedua-dua belah mata memahami kawan sendiri...pekehal oak..

Tu lah pasal dengan member-member gua..gamoknyer berkawan sekadar penuhi keperluan semasa,nak isi masa terluang.Dari tiada ke aktiviti nak dibuat,bercerita kehebatan diri masing-masing,ada yang lebih rela mengutuk sesama sendiri,konon tu semua sebagai gurauan semata-mata.Padahal sape tah yang pernah berpesan perkara ni dulu,muka ada senyum hati terluka siapa yang tahu.Dah puas-puas kutuk mengutuk n mendengar cerita hikayat 'hebat-hebat'.
klu ada yang tidak bersetuju dengan cerita hikayat tu n tidak puas hati bila dikutuk mulalah kata di belakang.Begitu lah hari-hari.Semuanya tetap dengan aktiviti yang tak ubah macam katak di bawah tempurung.Walaupun tidak bergaji tetapi tetap digemari.
tak ke rasa kata belakang ni macam makan kawan sendiri?


Lu sebut pasal kata belakang ni,gua cukup fak terhadap orang-orang macam ni.tak ubah macam jantan berbau mak nyah.Penuh dengan sifat segelintir kewanitaan yang sukakan mengumpat.
bila belakang bukan main mengeji,bila berhadapan bertukar memuji.yang salah jadi betul, yang betul terus dibanggakan dengan buta.Yang mana konon-konon nya kita lah seorang yang terlalu menjaga hati kawan walhal kita lah jugak yang sengaja menghunus golok di badan nye.Kawan pula terus tertipu dengan lakonan bodoh kita.Hmmm....Dah lu tak cuba lari ke dari tanggapan orang terhadap lu?


Ada..malam tu ada yang mengatakan kat gua sekali lagi benda yang palat..baik..gua mula terasa nak lari dari tanggapan tu.Gua buat satu keputusan.Ye,gua terpaksa buat semua ni.Esok tu,gua sengaja mencerita kan apa yang gua pernah buat kepada seorang kawan yang mana selama ni duk sibuk menjaga tepi kain gua,duk memerli mereka cerita tak tentu hala.Macam lah gua tak tahu, bukan tiada yang bercerita kat gua.Hah,nampak sangat nak tahu..dari duk bertanya kan orang..
biar gua sebagai ska.w.a.n lu cerita kan sahaja. memang gua berharap gua nak orang lain tahu gua macamana,so dengan cara tu jugak boleh ubah tanggapan terhadap gua dan bolehlah penuhi permintaan kawan gua yang beria-ria nak gua tolong selak kan kain untuk tahu apa yang ada di tepi kain(yang pasti ada makhluk Tuhan yang bergelar orang)..Duk sibuk follow nk main angin gua, ceh konon nk korek semua...bukan tak sedar gua cerita secara ber emosi tetapi menganggap ia nya gua berdendam dengan orang.Nak je rasa gua menjerit kat telinga kawan ku ini..HOII!!yang lu buat serabut sibuk tepi kain orang tu selama ni kenapa??takkan lah sampai ke bulu pun gua nak bercerita!!Ke gua ni ahli nujum yang boleh teka password orang lain??akai ada!! guna!!

dah apa yang terjadi lepas tu?

sekejap je isu jadi tip top.Gua terpaksa berperang dengan satu wabak turun temurun iaitu wabak mulut orang pulak.ada yang memerli,ada yang meludah,ada juga yang suka terbahak-bahak kerana keburukan memihak kat gua,ada yang juga anggap gua ni hipokrit.Tapi tu semua gua tak peduli lagi dah, coz gua yang mengharap kan semua ni terjadi.Gua cukup bosan bila orang anggap baik,bila nanti nak buat perkara jahat sikit..mula lah jadi siulan orang.tengok sekarang dah lah apa yang gua kena alami.
pendek kata semua yang gua buat tak kena.

Bukan senang oak nak bermain dengan mulut orang(sambil menggeleng kan kepala)....Wabak mulut orang ni memang celaka sebenarnya..tidak tahu hujung pangkal main kata je.Entah cerita itu benar atau pun direka-reka, mereka sendiri pun tidak mengetahui nya.Yang mereka tahu menerima nya secara bulat-bulat..tanpa usul periksa.boleh di simpul kan orang seperti in seperti otak udang.Kalau silap hari bulan boleh sampai ke berkelahi sesama sendiri kerana mulut orang.Klu nak ikut pendapat gua,wabak mulut orang ni sebenarnya satu anasir saiko(psikologi).Cuba jika salah seorang antara kita tidak ada yang bermulut kohong? terjadi ke semua ni?....Tidak kan!! So,orang mula - mula lah yang memainkan peranan menjelma kan anasir saiko ni hingga tercetus nya 'mulut orang'.Nak -nak bila ada manusia berotak udang di sekelilingnya. Sebagai contoh,jika si kepala tahi menyata kan sesuatu terhadap orang y akan menghidu tahi itu yang si kepala tahi sangat membenci si Mangsa dengan cara luahan perasaan,irama sedih dan yang selari dengan nya.Secara automatik otak si penghidu tahi akan berfungsi memikir kan tentang keburukan si Mangsa.Secara tak langsung tokok tambah akan berlaku di sini. Bila si penghidu tahi turut saling melantang kan suara tentang keburukan si Mangsa sehingga kan ada yang turut membenci,meyumpah seranah dan memandang serong ke atas si Mangsa... So,jika kita dapat fikir dengan waras..ketika ini lah anasir saiko telah bermaharajalela tanpa kita sedari. Dengan itu,apa yang boleh disimpul kan disini ialah bukan kepala tahi sahaja yang memiliki otak udang kerana membuat tahi kepada si Mangsa,malahan si penghidu tahi juga turut memiliki otak yang sama kerana kufur dengan nikmat yang di beri percuma oleh NYA. Sudah lah tak bagi si Mangsa pembelaan..adil ke?..pakai lanyak je..last2 si Mangsa dihentam kerana kepala tahi suka bermain dengan tahi ni. Mana pergi pendirian dlm diri kita ketika ini? mana pergi akal yang dilaung-laung kan beza antara haiwan dan manusia? mana akal yang boleh memikir kan tentang kebaikan orang terhadap kita ketika ini? tapi itu lah sifat manusia,yang pasti buruk-buruk akan kekal abadi manakala yang baik terus disemadi dalam beberapa hari. Subhanallah.

Tu lah pasal dengan manusia ni..bila diri sendiri tidak pandai pulak nak menghisab nya.
Kalau salah orang lain mula terpekik terlolong meraikannya.Tak boleh nak menganggap manusia ni sama semuanya.Yang manusia ni tak lari dari membuat kesilapan Kalau gua sendiri nak memandang serong terhadap saing-saing gua bukan nya tak boleh.
ada yang bila nak main dengan perempuan sama lepas tu,keji mengeji dibelakang..
ada yang membuat projek di dalam dewan ketika beriadah
ada yang buat projek bila ibu ke mekah
ada yang projek terkantoi dengan ibu sendiri
ada yang sampai tak mengaku ahli keluarga sendiri
ada yang buat projek dengaan awek kawan sendiri
ada yang bila berjauhan bercakap tentang keburukan saing sendiri
ada yang sanggup menipu sesama sendiri
ada yang sengaja memperbodoh kan kawan
semua ni gua rasa lebih keji dari salah gua dihari lalu. Gua bukan tak tahu semua ni..tapi gua tak nak amik peduli kerana gua berpegang pada benda ni S.A.I.N.G.Gua pun malas nak layan semua ni sebenar nya..dah berbulu semua,xkan tak boleh nak fikir lagi kot.nak perli-perli lagi lah ni.Sebut lak pasal perli memerli ni.Fuh bukan sorang dua duk perli..hampir dikatakan majoriti..duk sibuk memerli..eh semua tu bg gua tak ubah macam sampah..yang paling nakal gua dengar..siap menyanyi yang tak tahan tu..apa lirik tu?
sedih aku pedih??macam dia memerli diri sendiri sebenarnya..tak percaya?lu boleh pergi tanya dengan saing-saing gua soalan ni?
siapa yang begitu sedih sampaikan menangis di dlm selimut???
siapa yang begitu pedih sampaikan menangis di depan perempuan???
eh tu semua maruah kita sebagai seorang lelaki...btl x?hahaha..
so,sekarang siapa yang pedih dan sedih tu...hahaha....

eh melawak lak budak ni..tadi bukan main emosi nyer...apasal ngn member lu tu..(menahan ketawa)

entah lah..gamoknyer..dh taksub suka dengan kutuk mengutuk sampaikan terlupa kat diri kot..hahaha..mmg gua sendiri tak boleh blah dgn lirik-lirik lagu ni..siap sekali sekala berduet dgn adik beradik yang tak tahan tu...hahaha...



p/s:tiada kena mengena antara y idup atau yang telah mati atau yang sedang mati.

No comments: